Dag 16 – Bastogne War Museum

Vi har sovet godt her i den lille lejlighed i Tyskland. Dog vågnede vi alle sammen engang i nat på grund af regnvejret. Vi bor øverst i en kvistlejlighed, så da det begyndte at regne kraftig, lød det ligesom når man sover i telt.

Efter morgenmaden tog vi på tur. Nu er det jo roadtrip vi er på, så dagens udflugt gik til Belgien. Vores mål var at se et krigsmuseum (Bastogne War Museum).

Turen dertil foregik jo selvfølgelig ikke på motorvej, men de små fine veje derned. Vi kom igennem Luxemburg, som bød på små fine landsbyer og flotte slotte. Det er jo sådan at vi sætter GPSén og så stoler vi blindt på at den guider os den rigtige vej. I dag endte vi dog lige foran en majsmark, så man kan ikke stole 100% på den (GPSen ville have os ned over marken, det fravalgte vi 😉

I Belgien skulle vi selvfølgelig have pommes frites til frokost, da man siger at de bedste pommes frites bliver lavet i Belgien. Dem fik vi på en lille burgerbar i Bastogne. Gaden hvor vi spiste var overdækket med en masse paraplyer. Det var super fint og en flot måde at få lidt skygge på gaden.

Vi ankom til museet. Det er et museum der handeler om de ting der skete i Bastogne området i anden verdenskrig. Efter indgangen fik vi udleveret høretelefoner, så var der 4 karaktere man kunne følge og høre deres historier. Den ene var en lokal dreng på 13 år, den anden en ung kvinde der var smuglede beskeder, den 3. en ung tysk soldat og den sidste var en ung amerikansk soldat.

Det var et rigtigt fint museum, og de havde rigtig mange genstade fra dengang.
Undervejs blev der også vist 3 film. Især jeg syntes at disse film var rigtigt gode, da de visualiserede rigtig godt hvilket helved det var den gang. De tre film var alle i forskellige scenerier hvor der kørte film i baggrunden og også lidt “live bevægelse” på scenen. Meget effektfuldt og en god måde at opleve på.

Udenfor museet var der en særudstilling med nogle trabanter og malerier på berlin muren. Vi så kort på det og gik over til det store monument ved siden af museet. Monumentet var til ære for de mange amerikanske soldater som slåes ved Bastogne.

Museet i Bastogne have en generel vinkel på anden verdens krig, men også på de slag der var omkring Bastogne. Byen blive befriet og senere forsøgt genindtaget af tyskerne i slutningen af 1944. Det betød en tysk belejring af området og byen, og de nærliggende byer blev bombet i stort omfang. Amerikanerne holdte stand og i løbet af januar 1945 blev byen endelig befriet.

Turen hjem gik fint, og efter et kort stop, i et supermarked, er vi nu hjemme i lejligheden igen.

I morgen tror jeg vi vil sove lidt længe, og så vil vi ind til byen Trier og se hvad den kan byde på.