Dag 18 – Geysir Andernach og Bottrup

I dag stod vi tidligt op. Vi havde to ting på programmet inden at vi skulle lande i Bottrup.

Vi fik ryddet op i lejligheden, og så gik turen ellers 100 km nordpå mod byen Andernach. Her skulle vi se en gejser. Gejseren er den højeste koldtvandsgejser i verden, og kan springe 60 meter op i luften. Gps´en drillede dog en lille smule, så vi ankom lidt senere end beregnet, men tidsplanen i dag var stram, så planen om at nå anden udflugtsmål, måtte vi vinke farvel til.

Man skal sejle ud for at se det sted hvor gejseren er, og bådturen på Rhinen varede ca. 20 min hver vej. Det viste sig der kun var fire afgange til gejseren om dagen (hvilket passede med mellemrummet mellem gejseren skyder vand op). Vi kom 45 min før den første afgang, så det var fint timet. Vi ville gerne have været på museet inden, men fik af vide det ikke var muligt (at nå!? – de kender hvis ikke vores tempo på et museum 😉

Ude ved gejseren ventede vi omkring 5 min, så hørte vi en ordentlig rumlen også skød en kæmpe vandstråle op af hullet i jorden. Sylvester valgte selvfølgelig at stille sig der hvor noget af vandet ramte jorden igen, men det var bare sjovt. En mand der viste rundt derude, gav os noget af vandet fra gejseren, så man kunne smage på det. Det smagte lidt af salt og en lille smule af metal.

Gejseren sprøjtede i ca. 10-15 min og derefter stoppede den. Den startede med den 60 meter høje stråler og derefter blev den mindre og mindre. Det var et ganske imponerende syn, selvom det reelt bare var en stråle vand. Vi drøftede (mest for sjovt) om det bare var et springvand lavet af mennesker.

Efter båden returnerede, gik vi på det tilstødende museum. Som start på museet skulle man tage en elevator 4 km ned i jorden. Villads var lidt nervøs for det var rigtigt, selvom han vist godt forstod det ikke ville være en reel mulighed. I virkeligheden blev vi kørt en etage eller to op med en elevator. I selve elevatoren var der lavet nogle effekter så det virkede som om vi kørte langt ned. Det var et lidt mærkeligt museum. Det virkede som om at det var en meget interaktiv udstilling og et ældre publikum, det harmonerede ikke rigtigt. Og så var der bare slet ikke plads nok til alle de mennesker der kom ind med båden. Som forventet kunne vi sagtens nå igennem museet på 30 min.

På museet kunne man læse at den gejser som vi lige havde set, var en ”boret gejser”. Hvilket betyder at den er menneskeskabt. De havde boret 350 meter ned og skabt røret til gejseren. Selve gejserens vandstråler bliver naturligt lavet. Selvom det stadigvæk er imponerende at jorden selv lave disse ”eksplosioner”, så syntes jeg det er lidt skuffende at den var boret (det virkede som om den bare er lavet til turist brug).

Den anden ting vi skulle have nået i dag, var en rundvisning på Køln fodboldstadium. Vi vidste godt hjemmefra at det ikke var sikkert at vi kunne nå det, da rundvisningen lå kl.13.30. Af sammen grund ville vi også først købe biletterne når vi ankom. Selvom vi ikke nåede rundvisningen kørte vi alligevel til stadion med håb om at vi se noget andet (måske fanshoppen) men shoppen var lukket og stadion var ikke særlig pænt udefra. Det var primært Villads der gerne ville have set stadion, så han var selvfølgelig skuffet. Men vi prøvede, så mere kunne vi ikke gøre.

Nu bor vi på et lille hotel i Bottrup og her skal vi bo indtil vi tager mod Danmark på tirsdag. Hotellet ligger ca. 20 min. kørsel fra den ”movie park” (forlystelsespark) som vi skal besøge i morgen.

Aftensmaden blev nydt på en græsk restaurant, hvor vi fik gyros og uso (ja selv Storm fik serveret en uso). Maden var rigtig god og alle drenge vil nu gerne på ferie til Grækenland. Det er sjældent at alle spiser op når vi er på restaurant, så det var en succes 

Vi glæder os alle til at skulle i forlystelsesparken i morgen, det sidste vi skal nå inden vi tager op til Bedste og Bedstefar og holder lidt ferie med dem.